Anders Gade: Undervisningsnoter
Siden er beregnet for en begrænset kreds, primært studerende ved Institut for Psykologi og kolleger. Undlad venligst at oprette links til den.
Foredrag Ekstern
undervisning/kurser
Powerpoint præsentationer Generelt om powerpoint-filer på denne side: De er
beregnet for de personer, som har deltaget i den pågældende undervisning eller
aktivitet. Enkeltbilleder og enkeltdias kan bruges frit, fx i egen
undervisning. Ved anvendelse af en sammenhængende serie af dias skal kilden
(dvs. forfatter) anføres. Hvor en anden end jeg selv er forfatter, skal denne
give tilladelse til brug ud over enkeltbilleder eller enkeltdias.
(Hvis du ikke har PowerPoint kan du hente en "reader" hos MicroSoft)
1.12.2015 |
dias |
Undervisning 24. 1. dec., 2015 Neuropsykiatri |
24.11.2015 |
dias |
Undervisning 24. nov., 2015 Hukommelse: Klassifikation og klinik |
20.10.2015 |
dias |
Undervisning
20. 0kt., 2015
Basalganglierne og basalgangliesygdomme |
6.10.2015 |
dias |
Undervisning 6. 0kt., 2015 Frontallapperne og deres funktioner |
28.9.2015 |
dias |
Undervisning 28. Sept., 2015 Klinisk psykologi: Neuropsykologisk perspektiv |
Forår 2015: Neuro- og informationspsykologi. Der er i neuroprogrammet i) forelæsningsrække; ii) seminarhold i børneneuropsykologi; iii) seminarhold i "Neuropsykologi og neuropsykiatri for kliniske psykologer"
Oversigtsforelæsninger Forår 2015 Modul 330 Neuro- og Informationspsykologi
Tid: Onsdage 15.15 – 17 Sted: CSS 35.1.06.
Undervisere: Anders Gade (AG); Thomas Habekost (TH); Iris Wiegand (IW)
4.2. Neuropsykologi og kognitiv neurovidenskab: Historie og fagenes udvikling og natur. (AG)
11.2.
Neuropsykologiske syndromer
a)
Vaskulære læsioner som grundlag
for klassiske syndromer. b)
Motoriske syndromer, herunder Parkinsons sygdom
(AG)
18.2. a) Metode 1:
EEG and
event-related potentials (IW, lecture in English). b) Metode 2:
Funktionel billeddannelse: historie og grundlæggende
principper (AG)
25.2. a) Neuropsykologiske syndromer 3. Visuel perception og agnosi (AG)
b) Neuropsykologiske syndromer 4: Visuel opmærksomhed og neglekt (TH)
4.3. Hukommelse: Klassifikation og klinik (AG)
11.3. a) Metoder 3: Klassiske syndromer og ny billeddannelse (AG)
b) Spørgetime (AG)
18.3. EKSAMEN.
N&I eksamensspørgsmål oktober 2013 N&I eksamensspørgsmål marts 2014 N&I eksamensspørgsmål oktober 2014
Pensum til forelæsningsrække (500 sider)
Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamentals of human neuropsychology. (6th ed.).
Gade, A., Gerlach, C., Starrfelt, R., & Pedersen, P.M. (Red.)(2009).
Klinisk neuropsykologi. København: Frydenlund. (Kapitlerne 1-11, 13, 19, 24, 30,
32, 33, 38, 40; 342 sider).
Seminarhold 1 Forår 2015
v) Anders Gade og Signe Vangkilde. Holdet er så stort, at vi forventer en deling i to ca. midtvejs. Plan 1) 2.2. Introduktion og oversigt. 1) Hjernens funktioner - opdeling og grundlæggende principper 2) Funktionelle systemer 2) 9.2. Frontallapperne . 1.
Lateral PFC - Læs kapitel 13 i "klinisk neuropsykologi" 3) 16.2. Limbiske systemer: 1) Amygdala; 2) Udvidede amygdala, insula og ACC (læs første 15 sider af angstkapitel) 4) 23.2. Transmittersystemer:
1 og
dopamin
2 5) 2.3. SV:
Dopamin
2 .
AG: ADHD: introduktion
ADHD1
SV: ADHD2 7) 23.3. 1) Synopseemner 2) Om litteratur. 3) Social kognition (også "klinisk neuropsykologi" pp.195-201). 8) 13.4. Angstens neuropsykolologi (inkl. social angst og PTSD) 9) 20.4. 1) Effektstudier af depressionsbehandling 2) Depression 10) 27.4.
Skizofreni
|
|
Pensum 2015 (600 sider obligatorisk). |
|
|
Valgfrit pensum, minimum 600 sider. Bør fordeles med ca. halvdelen til seminarets forskellige emner og ca. halvdelen på synopserne. Som en guide til primærlitteraturen (mindst en tredjedel, primært til synopse) er udarbejdet en kommenteret liste over ca. 100 af de væsentligste tidsskrifter. Tidsskriftsfortegnelse. |
Nogle artikler
kommer i pdf på en "skjult" side (dvs.en side, man ikke kan klikke
sig ind på, og som også er skjult for søgemaskiner). Skriv i adresselinjen -
i forlængelse af http://gade.psy.ku.dk /readings.htm Kan bruges til yderligere læsning, inklusive valgfrit pensum (dvs. den halvdel, som skal vedrøre forskellige emner fra seminaret) |
Om synopser. Skriv så vidt muligt sammen i grupper på to eller tre. Deadlines: Uge
15 eller 16): Valg og accept af opgaveemne og så vidt muligt også foreløbig
disposition. |
Referenceliste og pensum. Synopsen skal indeholde normal referenceliste. De referencer, som samtidig er pensumlitteratur (normalt alle eller de fleste), markeres (fx med et (p)). Samtidig med synopsen skal afleveres en liste over selvvalgt pensumlitteratur. Del denne liste op i to: 1) Baggrundslitteratur til synopsen, som ikke er anvendt som reference; 2) litteratur til øvrige emner på seminarholdet. Pensumlisten skal godkendes før aflevering.
|
|
|
Hollarius: "Man sollte wissen, wo man seine Anführungszeichen zu setzen hat, Herr "Dr." zu Guttenberg!" | |
|
|
Praksishold efterår 2014: Klinisk
neuropsykologisk metode. Tisdage kl. 13-16, lokale CSS 2-1-49
v/Ida Unmack, Randi Starrfelt & Anders Gade
1) 2.9. a) Intro b)
Tre traditioner
i neuropsykologisk undersøgelse (AG). c) Journal RS
2) 9.9.
a) Anamnese. b) Mental status undersøgelse (IU)
3) 16.9. a) Undersøgelse af
hukommelse (IU)
4) 23.9. Besøg på Center for
Hjerneskade, kl. 13.00-16
5) 30.9. a) Neuropsykologisk undersøgelse:
Psykometrisk tradition (AG)
b) Neuropsykologiske arbejdssteder. Kontakt til neuropsykolog.
c) Om litteratursøgning, litteraturvalg og
tidsskrifter (AG)
......se Absalon ..
Opgave med mundtlig præsentation på holdet: Opgavens omfang: 2- 4 (max 5) sider
Kognitiv reserve. Foredrag til SDN årsmøde 26. september 2014
Demensdagene 7.-8. maj 2012. Symposium 2: Alkohol og
hjernen. Alkoholisk demens - myte eller virkelighed?
Ekstern
undervisning / kurser
FU Emdrup 22.4.2013 |
9.9.2013. CIMBI ph.d.-kursus: The social brain. Neural circuits of emotion 1: Amygdala Neural circuits of emotion 2: Extended amygdala, insula & ACC